پیش به سوی موفقیت مالی

این وبلاگ دیگه آپدیت نخواهد شد

نوشته شده توسط :احسان
پنجشنبه 30 اردیبهشت 1395-11:19 ق.ظ



سلام به همه دوستانو بازدید کنندگان عزیزی که سال ها ساله همراه من و این وبلاگ بودن 

ممنون از همگی که همراه من بودید و به پر بار تر کردن وبلاگ کمکم کردید 

امیدوارم تا الان مطالب و مقاله ها این وبلاگ بهتون کمک کرده باشه 

این وبلاگ دیگه آپدیت نمیکنم 

امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشید 








نظرات() 

به تحلیل خودتان اتکا کنید

نوشته شده توسط :احسان
شنبه 12 بهمن 1392-09:46 ق.ظ

 

دست نوشته‌های یک فعال وال استریت در این باره را در ادامه می‌خوانید: از آنجا که بازیگران بازار همه چیز را در مورد سهامی که شما دارید نمی‌دانند و حتی فعالان موفق بورس نیز قادر به ارائه توصیه‌های کارساز در این زمینه نیستند، تنها کار معقول، مراجعه به یک موسسه تحلیلی موفق به کسب اطلاعات در مورد نوع صنعت و چشم‌اندازهای سهام آن است. از این طریق مطمئنا فرد خواهد توانست به اطلاعات دقیق و موثق دست یابد. اما حقیقت این است که این اطلاعات لزوما درست نیست، زیرا صاحب شرکت به هر حال نسبت به سهام خود تعصب دارد. درست مثل احساسات جانبدارانه یک مادر نسبت به فرزندانش.


شاید او با شور و اشتیاق از سهام شرکت خود صحبت کند. زیرا در ذهنش طرحی برای عرضه سهام جدید را می‌پروراند که برای خود و همکارانش بسیار سودآور خواهد بود. در واقع، نفع شخصی او را بر آن می‌دارد تا عقاید بسیار مثبتی در مورد سهام داشته باشد. اما از سوی دیگر ممکن است نسبت به آینده سهام با بدبینی صحبت کند، زیرا خود او بیشتر سهام خود را خیلی زودتر از وقتی که باید بفروشد ، فروخته است. اما آرزو می‌کند بتواند سهام را دوباره در افت قیمت‌ها به دست آورد و تنها در صورتی می‌تواند به این امر امیدوار باشد که در مورد آینده سهام نه با کلمات خوشبینانه بلکه به گونه‌ای ابهام آمیز سخن بگوید. او ممکن است در تمام گفته‌هایش صادق باشد، اما دیدگاهش تحت تاثیر تعصب فردی وی به انحراف کشیده شده است.


گاهی اوقات ممکن است اخباری محرمانه از سوی سهامداران عمده که تقریبا همیشه در کار خود موفق هستند به گوشتان برسد. شاید عمل کردن بر اساس این اطلاعات، کاری منطقی باشد اما این حقیقت را باید در نظر گرفت که چنین اطلاعاتی شاید به واقعیت چندان نزدیک نباشد. زمانی که به کسی گفته می‌شود یک سهامدار عمده در حال خرید در مقیاس عظیم است، این احتمال وجود دارد که او در حقیقت در حال فروش باشد. زیرا فکرش را کنید اگر او در حال خرید بود، چیزی در این مورد به زبان نمی‌آورد.


درست مثل همان کسی که اگر قرار باشد اسبی را به قیمت خوب بخرد، هرگز چیزی در مورد ارزش بالای آن به زبان نخواهد آورد. در نتیجه به نظر می‌رسد کار معقول و منطقی این است که هر کس بر مبنای قضاوت خود حرکت کند این طور نیست؟ البته قضاوت هر فرد مستلزم اطلاعات گوناگونی است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد. این اطلاعات می‌تواند شامل همان‌هایی باشد که در روزنامه‌ها درج می‌شود. شما در صفحه اول اخبار روزنامه می‌خوانید که وضعیت سهام رو به رونق است و این که تمام شواهد بر افزایش روز افزون قیمت‌ها دلالت دارند. این اطلاعات از چنان اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده‌اند که به جای درج در صفحه اقتصادی، در صفحه اول به چاپ رسیده اند. بدیهی است که اکنون زمان معقول برای خرید سهام است.


اما آیا واقعا این طور است؟ بعد از این که اقدام به خرید می‌کنید، متوجه شوید که اخبار سهام نه فقط به لحاظ قیمت‌های بالا بلکه به دلیل استثنایی بودن حجم خرید، در صفحه اول به چاپ رسیده است. زمانی که شما خرید می‌کنید، همه فعالان دیگر بورس هم خرید کرده‌اند، پس حالا چه کسی باید سهام شما را بالاتر بخرد؟! حالا برعکس این وضعیت را در نظر بگیرید. اگر زمانی که شما اقدام به خرید می‌کنید، قیمت‌ها به طرز سرسام آوری رو به کاهش روند، آیا بهتر نیست دست به کاری بزنید که معمولا به آن «پیش فروش» (short selling) می‌گویند؟ به عبارت دیگر، بهتر نیست سهامی را که هنوز نخریده اید بفروشید با این فرض که می‌توانید بعدا قراردادهای فروش را با خرید سهام با قیمت‌های نازل‌تر انجام دهید؟ خطر این کار در این است که وقتی با توجه به رکورد بازار تصمیم به پیش فروش گرفتید، فروشنده واقعی دیگر در ازار باقی نمانده باشد. فعالان بورس به اجبار می‌خواهند پیش فروش کنند، همه عصبی می‌شوند و می‌خواهند چنین سهامی داشته باشند.


در این وضعیت حداقل برای مدتی زودگذر، تقاضای ناگهانی برای خرید سهامی که اخیرا در افت قیمت‌ها فروخته شده‌اند ایجاد می‌شود. وقتی همه سعی می‌کنند بخرند، قیمت‌ها افزایش می‌یابند. بازار به نقطه‌ای می‌رسد که بهبود مجدد نام دارد و بسیاری از کسانی که اقدام به پیش فروش کرده اند حالا چاره‌ای جز خرید سهام با قیمت‌های بالاتر ندارند.


بسیاری از فعالان بورس وقتی از وجود بازاری که بیشترین سودآوری را داشته باشد، مایوس می‌شوند، اقدام به خرید سهام شرکت‌های گوناگون می‌کنند با این امید که حداقل یکی از آنها برایشان سودآوری فوق العاده در برداشته باشد. اما ممکن است در این سبد، سهامی هم وجود داشته باشد که بعدا معلوم شود خیلی کم بازده بوده است. در این شرایط یک اتفاق غیرمنطقی رخ می‌دهد. در حالی که بازدهی سهام قوی قادر نیست به بازدهی سهام ضعیف کمکی بکند، سهام ضعیف ممکن است سودآوری بقیه پرتفولیو را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد، مانند همان مثل قدیمی که می‌گویند یک بز گر، گله را‌ گر می‌کند.


به این ترتیب تنها یک سهم زیان‌ده می‌تواند جور کل پرتفولیوی شما را بکشد و بازدهی مجموع آن را با زیان روبه‌رو سازد. به همین دلیل لازم است تا بیش از سهام سودآور خود مراقب سهام زیان‌ده باشید!





نظرات() 

داستان موفقیت لیپتون از فروشندگی تا مولتی میلیونری

نوشته شده توسط :احسان
شنبه 12 بهمن 1392-09:44 ق.ظ

 

چای لیبتون انقدربه موفقیت رسیده و برندش انقدر به شهرت دارد که این روزها کمتر کسی فکر می کند شاید لیپتون نام کسی هم باشد!

درواقع لیپتون نام فامیل سر توماس لیپتون اسکاتلندی است. او یک خواربار فروش گمنام بود. در واقع خوار بار فروشی بهترین کاری بود که توانسته بود دست و پا کند.

لیپتون در 15 سالگی که از کشور خود فرار کرد، با 8دلار در جیبش و بدون هیچ دوستی به نیویورک رسید.

او روزهای زیادی را در خیابان‌های نیویورک به جست‌جوی کار پرداخت تا اینکه پیشنهادی برای کار در مزارع تنباکو ویرجینیا که در جنگ به یغما رفته بود، دریافت کرد.

این تنها آغاز راه بود کار در مزرعه برنج کارولینای جنوبی، رانندگی در حوالی نیواورلانز، کتاب فروشی حتی آتشنشان در چارلستون کارولینای جنوبی تنها بخشی از کارهای رنگارنگی است که از لیپتون سرزده است.

 

 

اوپس از تلاش های بسیار تنها موفق شد به عنوان یک منشی استخدام شود اما تنها یک سال آنجا ماندگار شد. درنهایت بعد از چندین و چند تلاش ناموفق مجبور شد به اسکاتلند برگردد و در مغازه پدرش شاگردیی کند. ولی آنجا هم ماندگار نشد و سرانجام در سال 1871 در سن 21 سالگی، مغازه کوچک خود را برای تجارت، راه‌اندازی نمود و چند سال بعد دومین مغازه‌اش را گشود.به این ترتیب تجارب ناکامی ها و شکست هایش در ایجاد کسب وکار جدید به کارش آمد.

برای چندسال بعد لیپتون بدون احساس خستگی برای اینکه تجارتش را به یک امپراتوری کوچک تبدیل نماید به‌کار پرداخت و فن نمایش، توانایی محاسبات مالی و عزم راسخ او در انجام این امر به او کمک کرد و در طول مدت 10‌سال لیپتون زنجیره‌ای از 20 خواربار فروشی را اداره می‌کرد. مغازه‌های لیپتون به دلیل خدمات و محل‌های مناسب به شهرت دست یافتند.

چای لیپتون از کجا آمد؟

انگلیسی ها علاقه وافر خودشان به چای را مدیون هندی ها و چای های ارزانی اند که از این مستعمره به انگلیس سرازیر می شد در همین زمان تقاضا برای چای به میزان 40 میلیون پوند در دهه 1870 رسید و سپس در اواسط دهه 1880 دوبرابر شد.

لیپتون با توجه به تجربیاتی که داشت به اهمیت چای پی برد اما حاضر نبود فروشنده صرف وارد کنندگان دیگر باشد از این رو وی در سال 1890 به هند رفت و از مزارع چای دیدن کرد و بخش جدیدی را به زندگی حرفه‌ای خود افزود.

لیپتون متوجه شد که خودش می ‌تواند چای را کشت و زرع نماید و به قیمت 30 سنت بفروشد. او روش جالبی را برای فروش به کار برد. از آنجا که تا آن زمان چای به صورت باز فروخته می‌شد و خریداران نسبت به تازگی و وزن چای خریداری شده مطمئن نبودند، او بسته‌های رنگی با وزن 1، 0/5، 0/25 پوندی را به بازار عرضه کرد و روی آن نوشت «به‌طور مستقیم از مزارع چای تا درون قوری‌ها».


این ابتکار ساده او را به ثروت و شهرت رساند در دهه 1900 امپراتوری لیپتون نه تنها در اروپا بلکه در آمریکا هم گسترش یافت و لیپتون با موفقیت به آمریکا بازگشت و برای اولین بار سهام شرکت در سال 1897 معامله شد. در اواسط دهه 1920 لیپتون در سن 76 سالگی از مدیریت کناره‌گیری نمود و آن را به یک تیم کاری منتقل کرد.


به این ترتیب و تنها بعد از یک دهه شرکت لیپتون به بزرگترین شرکتی که غذاهای فریز شده می‌فروشد، تبدیل شد.





نظرات() 

ثروتمندترین ایرانیان جهان

نوشته شده توسط :احسان
شنبه 12 بهمن 1392-09:35 ق.ظ

 

پی‌یرمراد امیدیار

پی‌یرمراد امیدیار متولد 21 ژوئن سال 1967، کارآفرین و خیر آمریکایی-‌ایرانی‌الاصل متولد فرانسه است. او موسس و رئیس ای‌بی (e-Bay)، وب‌سایت مخصوص حراج‌های اینترنتی است. امیدیار در سال 1995، در 28سالگی، برای فعال کردن فهرستی از حراج فرد به فرد مستقیم برای اقلام کلکسیونی، شروع به نوشتن یک کد کامپیوتری برای یک مکان آنلاین کرد. او یک نمونه ساده اولیه‌ را بر روی صفحه وب شخصی خود ایجاد کرد، و در روز کارگر، روز دوشنبه، 4 سپتامبر 1995، یک سرویس آنلاین به نام وب‌سایت حراج راه‌اندازی کرد که در نهایت تبدیل به سایت حراج ای‌بی شد. امیدیار در سال 1996، قراردادی را برای ارائه بلیت هواپیمایی آنلاین امضا کرد؛ تا آن زمان این سایت 250 هزار حراج را میزبانی کرده بود و در ماه اول سال 1997، میزبانی دو میلیون حراج را ثبت کرد، به طوری که تا اواسط همان سال، ای‌بی در حال میزبانی نزدیک به روزانه 800 هزار حراج بود. امیدیار در سال 1997 نام شرکت را به ‌ای‌بی تغییر داد و به طور گسترده‌ای شروع به تبلیغ این محصول کرد. امیدیار در سال 1998 در 31سالگی باIPO بی‌ای، میلیاردر شد؛ تا پایان سال ۱۹۹۸، 1.2 میلیون عضو، ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات و حدود ۸ میلیون دلار سود کسب کرده بود به طوری که بیش از شش هزار کارمند و ۴۶ میلیون مشتری در کارنامه خود داشت. سود خالص ای‌بی در سال ۲۰۰۵ بالغ بر ۴۴۱ میلیون دلار شده بود. امیدیار و همسرش پاملا بشردوستان شناخته‌شده‌ای هستند که در سال 2004 شبکه امیدیار را به منظور گسترش تلاش‌های خود، فراتر از اهداف مادی و سودآوری تاسیس کردند. به گزارش فوربس، ثروت پی‌یر امیدیار، تا ماه مارس 2013 به ارزش 7.8 میلیارد دلار رسیده بود. او صد و بیست و سومین ثروتمند جهان و چهل و دومین ثروتمند ساکن ایالات متحده است. امیدیار ثروتمندترین فرد ایرانی، البته بعد از بابک نظری، و پنجمین ثروتمند فرانسوی است.

فرهاد مشیری

اردوان فرهاد مشیری (متولد 18 می سال 1955 در ایران) تاجر و سرمایه‌گذار ایرانی-‌انگلیسی، ساکن موناکو است. مشیری در انگلیس و روسیه صاحب سهام‌هایی در شرکت‌های متعدد انرژی و فولاد است. او حسابدار خبره گواهی‌شده‌ای است که قبلاً برای ارنست اند یانگ، PKF و Deloitteکار می‌کرد. مشیری و علیشیر عثمانوف، شریک کسب و کار طولانی‌مدتش، صاحبان هلدینگ رد اند وایت (Red & White) هستند. آنها در ماه آگوست سال 2007، 65.14 درصد از سهام باشگاه فوتبال آرسنال را از دیوید دین، نایب رئیس سابق این باشگاه، خریداری کردند. در 18 سپتامبر 2007، هلدینگ رد اند وایت سهام خود در آرسنال را به 21 درصد افزایش داد و در 28 سپتامبر 2007 به 23 درصد رساند. تا ماه ژوئن 2012، این هلدینگ حداقل 72.29درصد از کل سهام این باشگاه را به دست آورد. کیت ادلمن، مدیر عامل آرسنال، به رادیو زنده 5 بی‌بی‌سی گفته بود، این دو قبلاً گفته‌اند می‌خواهند سهامداران بلندمدت این باشگاه باشند. ثروت مشیری8.2میلیارد دلار برآورد شده است.

پل تورجی

پل تورجی 38 ساله متولد ایران، با دارایی‌های تحت مدیریت 7.2 میلیارد دلاری خود، صندوق تامینی کالای خود را به بزرگ‌ترین صندوق در ایالات متحده مبدل ساخته است. شرکت مدیریت سرمایه تورجی یک صندوق تامینی در شهر نیویورک است که دارایی‌های تحت مدیریت آن هم‌اکنون به 5.3 میلیارد دلار می‌رسد. این شرکت توسط تورجی در ماه ژانویه سال 2005، پس از بسته شدن شرکت سرمایه‌گذاری قبلی او یعنی مدیریت دارایی‌های کتکقویل، در میان یک دعوای حقوقی، تاسیس شد. تورجی معتقد است معاملات او در این صندوق به طور غیر‌منتظره‌ای در یک بازار فرار مدیریت می‌شود. از زمان شروع به کار صندوق تورجی در سال 2005، صندوق او تا به حال هرگز زیان ندیده است؛ در سال 2008، بازدهی صندوق او 13 درصد شد و تا سال 2009 نیز بالاتر از 7/5 درصد بوده است. برخی‌ها می‌گویند تورجی ابتدا می‌خواست در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کند، اما گزینه صندوق‌های تامینی او را وارد بازار کالاها ساخت و او درگیر این حوزه شد.

مانی مشعوف

مانی مشعوف، 68ساله، (تاجر ایرانی‌-‌آمریکایی متولد مشهد) در دوران نوجوانی به ایالات متحده آمریکا رفت و برای اولین بار در شیکاگو، و سپس در سان‌فرانسیسکو مسکن گزید. در آنجا، او به دانشگاه ایالتی سان‌فرانسیسکو رفت و در سال 1966 با مدرک علوم سیاسی فارغ‌التحصیل شد. مانی مشعوف پیش از افتتاح اولین بوتیک زنانه خود در سال ۱۹۷۶، استیک‌فروشی داشت و در اواخر دهه محصولات خود را در سریال‌های محبوب تلویزیونی آمریکا به طور غیر‌مستقیم معرفی می‌کرد. او بنیانگذار و حال رئیس فروشگاه زنجیره‌ای ‌بی‌بی (bebe‌) بوده که در حال حاضر دارای 297 شعبه در شمال آمریکاست. او اخیراً به آلما ماتر خود، ایالت سان‌فرانسیسکو، قول 10 میلیون دلار کمک داده است. فوربس او را با ثروتی در حدود 3.1 میلیارد دلار به عنوان سومین ثروتمند ایرانی معرفی کرده است.

ناصر داود خلیلی

دکتر ناصر داود خلیلی (متولد ۱۳۲۴ خورشیدی در اصفهان) دانشمند و خیر ایرانی-‌بریتانیایی مشهور جهان یک یهودی ایرانی‌تبار است که در لندن زندگی می‌کند. او دارای تابعیت انگلستان بوده و اغلب از سوی رهبران کشورهای مسلمان، با لقب «سفیر فرهنگی اسلام» خوانده می‌شود. او پس از اتمام تحصیلات و خدمت سربازی در ایران، در سال 1967، به ایالات متحده آمریکا نقل مکان کرد و در آنجا به تحصیلات خود ادامه داد. خلیلی در نهایت در سال 1978 در انگلستان اقامت گزید. خلیلی به خاطر داشتن مجموعه‌‌ای از آثار هنری شهرت یافته است. بخش عمده دارایی‌های او را مجموعه‌‌ای از آثار هنری ایرانی و اسلامی تشکیل می‌دهد، که بالغ بر 20 هزار شیء هنری و عتیقه‌جات را شامل می‌شود. خلیلی از سال 1970، تحت نظارت شرکت «اعتماد خانواده خلیلی»، شش مورد از بهترین و جامع‌ترین کلکسیون‌های هنری جهان را جمع‌آوری کرده که شامل هنر جهان اسلام (2000-700)، هنر ژاپنی از دوره میجی (1912-1868)، 300 سال از کیمونو ژاپنی (2000- 1700)، منسوجات سوئدی (1900‌-‌1700)، فلزکاری‌های اسپانیایی (1900-1850) و میناکاری جهان (2000-1700) می‌شوند. این شش مجموعه در کل 25 هزار اثر را شامل می‌شوند. هر یک از این شش مجموعه بر اساس مرغوبیت آنها، بزرگ‌ترین و جامع‌ترین کلکسیون‌های جهان هستند. مجموعه هنر اسلامی خلیلی تا 20 هزار آیتم افزایش یافته که در نوع خود بزرگ‌ترین کلکسیون جهان به شمار می‌آید. خلیلی بر اساس فهرست ساندی تایمز در سال ۲۰۰۷ پنجمین ثروتمند ایرانی در بریتانیا شناخته‌ شده است. ساندی‌تایمز ارزش کلکسیون خلیلی را ۵۰۰ میلیون پوند تخمین زده که البته خلیلی خود ارزش کلکسیون‌هایش را بالاتر از یک میلیارد پوند می‌داند. علاوه بر این، خلیلی مدیر دو شرکت سودآور بوده و در بازار املاک نیز فعالیت می‌کند.

حسن خسروشاهی

حسن خسروشاهی (متولد ۱۳۱۹ در تهران ) کارآفرین کانادایی ایرانی‌تبار است که اصالتاً اهل خسروشهر از توابع استان آذربایجان شرقی است. خسروشاهی دارای دو مدرک در رشته‌های حقوق و اقتصاد از دانشگاه تهران است. پس از انقلاب ایران خانواده خسروشاهی به کانادا مهاجرت کرد. خسروشاهی در سال 1981 در ونکوور اقامت گزید و یک سال بعد در سال 1982، فروشگاه‌های زنجیره‌ای الکترونیکی به نام «فیوچرشاپ» را تاسیس کرد. این زنجیره بعداً در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 در سراسر غرب کانادا و انتاریو گسترش یافت. در سال 2006، این خرده‌فروشی با 118 فروشگاه در تمام 10 استان کانادا فعال بود. این خرده‌فروشی پس از تلاش نافرجامی که برای توسعه در ایالات متحده آمریکا داشت، که حدود یک دهه به طول انجامید، تمام فروشگاه‌های ایالات متحده آن در سال 1999 بسته شدند. در مارس 2001، شرکت بست بای، مستقر در آمریکا، فروشگاه فیوچرز خسروشاهی را به قیمت 580 میلیون دلار (دلار کانادا) تصاحب کرد. در آوریل 2007، خسروشاهی رئیس هیات امنای موسسه فریزر شد. او هلدینگ پرسیس را در سال 1981 تاسیس کرد. این هلدینگ، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در کسب و کار خرده‌فروشی، املاک و مستغلات و داروسازی در کانادا و ایالات متحده کرده است. خسروشاهی همچنین عضو کمیته اجرایی شورای کسب و کار بریتیش کلمبیا، و از اعضای هیات‌مدیره صندوق موقوفه ایگ لیدینگ است. در سال 2012، ارزش خالص دارایی‌های خسروشاهی 940 میلیون دلار برآورد شده بود. ثروت خسروشاهی 950 میلیون دلار برآورد شده است.

امید کردستانی

امید کردستانی 39ساله، بزرگ‌شده تهران، تاجر ایرانی آمریکایی است که هم‌اکنون به عنوان مشاور ارشد دفتر مدیر عامل و بنیانگذاران گوگل و به عنوان مدیر غیر‌اجرایی در وودافون کار می‌کند. کردستانی تا 16 آوریل 2009، معاون ارشد رئیس فروش و عملیات گوگل بود. او دارای بیش از 12 سال تجربه، آن هم در موقعیت‌های کلیدی، در زمینه تکنولوژی سطح بالا و سرمایه‌گذاری، در شرکت‌های پیشرو اینترنتی از جمله ارتباطات نت‌اسکیپ است. او همچنین معاون توسعه کسب و کار و فروش وب‌سایت نت‌اسکیپ بود که توانسته بود ظرف 18 ماه درآمد آن را از نرخ سالیانه 88 میلیون دلار به بیش از 200 میلیون دلار افزایش دهد. او کار خود را در نت‌اسکیپ به عنوان مدیر فروش اُ‌ای‌‌ام (OEM) آغاز کرد و طی چهار سال فعالیت حرفه‌ای خود در این شرکت، مسوول ایجاد روابط با مشتریان عمده‌ای همچون سیتی بانک، AOL، آمازون، اینچویت، ترولوسیتی، اینتل، اتسایم هوم، ای‌بی و ایکسایت بود. قبل از نت‌اسکیپ، کردستانی در شرکت‌های تری دو (3DO)، گو کورپرویشن و هیولت پاکارد در بخش بازاریابی، مدیریت محصول و توسعه کسب و کار فعالیت می‌کرد. کردستانی در ماه می سال 1999 به گوگل پیوست و به هدایت توسعه و پیاده‌سازی مدل کسب و کار اولیه این شرکت پرداخت. او در تلاش‌های گوگل برای کسب درآمد و همچنین عملیات فروش شرکت نقش ایفا کرده است. او تا 16 آوریل 2009، معاون ارشد بخش فروش و عملیات گوگل بود. در شماره 8 می 2006 مجله تایم، کردستانی یکی از 100 نفری بود که جهان ما را شکل داده است. کردستانی یکی از ثروتمندترین ساکنان کالیفرنیای شمالی است. مجله سن خوزه ارزش خالص دارایی‌های او را 9/1 میلیارد دلار تخمین زده است. کردستانی یکی از بنیانگذاران بنیاد ارتباطات پارسا، جامعه میراث فارسی، جامعه کارآفرینی و بشردوستانه است.

انوشه انصاری

انوشه انصاری (متولد 12 سپتامبر 1966 در مشهد) مهندس، همکاری در تاسیس و رئیس شرکت سیستم‌های پرادی (Prodea) است. او سابقاً به عنوان بنیانگذار جزء و مدیر عامل شرکت فناوری‌های مخابراتی تی‌تی‌آی (TTI‌) مشغول به خدمت بوده است. انوشه انصاری در تاریخ 18 سپتامبر 2006، چند روز پس از تولد 40سالگی‌اش، به عنوان اولین ایرانی به فضا سفر کرد. انوشه انصاری چهارمین توریست فضایی و اولین زنی شد که کل هزینه‌های سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی را خود بر عهده گرفت. در سال 1993، او همسرش، حمید انصاری و برادر همسرش، امیر انصاری را متقاعد کرد تا شرکت فناوری‌های مخابراتی تی‌تی‌آی را با پس‌انداز خود و حساب‌های بازنشستگی شرکت‌های بزرگ تاسیس کنند. این شرکت یکی از تامین‌کنندگان سافت‌سوئیچ بود که ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی را قادر می‌ساخت تا کارایی سیستم را افزایش و هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش دهند، همچنین فرصت‌های جدید کسب درآمد را ایجاد کنند. این شرکت محصولاتی ارائه می‌دهد که ادغام بین شبکه‌های مخابراتی موجود و شبکه‌های برنامه‌محور نسل بعدی را از طریق فناوری سوئیچ نرم‌افزار امکان‌پذیر می‌سازد. شرکت تی‌تی‌آی در سال 2001 توسط شرکت شبکه‌های سونوس در یک معامله سهام به سهام تصاحب شد. انوشه انصاری نیز معاون رئیس سونوس و مدیر کل بخش INtelligentIP این شرکت شد و تا ماه مارس سال 2001 در این پست باقی ماند. ثروت او 750 میلیون دلار برآورد شده است.

اسحاق لاریان

اسحاق لاریان (متولد 133 در کاشان) میلیاردر ایرانی و آمریکایی و از یک خانواده یهودیاست. لاریان بنیانگذار و مدیر ارشد اجراییMGA Entertainment ‌است. لاریان به تنهایی در 17سالگی به ایالات متحده رفت. او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، در رشته مهندسی عمران، کسب و کار صادرات کالاهای الکترونیکی را آغاز کرد و بعدها در سال 2000، به گسترش این شرکت که شامل ایجاد، توسعه و بازاریابی عروسک برتز بود، پرداخت. ذهنیت اسحاق از همان کودکی که در بزازی پدرش کار می‌کرد، به سمت کسب و کار سوق یافته بود. لاریان در سال 2004، توسط ارنست اند یانگ، «کارآفرین سال» (در فهرست محصولات مصرفی) نامگذاری شد. او همچنین در سال 2004، توسط ارنست اند یانگ «کارآفرین سال» ملی نام گرفت. شعار او «آینده به نفع جسوران» در سراسر ساختمان MGA نمایش داده می‌شود. ثروت لاریان ۷۲۳ میلیون دلار برآورد شده است.

آرش فردوسی

آرش فردوسی متولد هفتم اکتبر 1985، به عنوان کارآفرین آمریکایی ایرانی، از بنیانگذاران و رئیس تکنولوژی ارشد شرکت دراپ باکس (Dropbox) است. آرش در سال 2004 از دبیرستان آبی شمال غربی در پارک زمینی کانزاس فارغ‌التحصیل شد. بعد از آن در موسسه تکنولوژی ماساچوست حضور رساند و بر روی کسب و کار خود متمرکز شد. آرش در ژوئن سال 2007 با شریک کسب و کار خود، درو هوستون، در موسسه تکنولوژی ماساچوست، دراپ باکس را راه‌اندازی کرد. در سپتامبر 2007 نیز آرش شرکت خود را به سان‌فرانسیسکو منتقل کرد و سرمایه شرکت را از طریق شرکت‌های کپیتال سکویا، همکاران آکس، ایگرگ کامبینیتور و تعداد انگشت‌شماری از سرمایه‌گذاران فردی افزایش داد. ثروت آرش فردوسی، 400 میلیون دلار برآورد شده است.

فرزاد ناظم

فرزاد ناظم (متولد 1961 در تهران) رئیس ارشد فناوری یاهو بود. در 30 می 2007، و در 46سالگی، اعلام کرد که از یاهو بازنشسته می‌شود و در ماه ژوئن همان سال نیز یاهو را ترک کرد. از زمان بازنشستگی، ناظم بیشتر وقت خود را صرف سرمایه‌گذاری، فعالیت‌های انسان‌دوستانه و مربیگری حرفه‌ای کارآفرینان جوان در زمینه فناوری کرده است. ناظم کار حرفه‌ای خود را در شرکت Rolm آغاز کرد؛ این شرکت سوئیچ‌های بزرگ تلفن تولید می‌کرد. در سال 1985، ناظم به شرکت اوراکل پیوست. او بیش از 10 سال در این شرکت در کنار لری الیسون، مدیر عامل شرکت بر روی پروژه‌های استراتژیک کار می‌کرد. تا زمان ترک اوراکل، تعداد کارمندان این شرکت از 350 به حدود 350 هزار رشد پیدا کرد. هنگامی که ناظم در سال 1996 به استخدام یاهو درآمد، کمتر از یک سال از عمر این شرکت می‌گذشت. با مدیریت ناظم، یاهو به یک غول اینترنتی تبدیل شد. ناظم با هدایت چندین طرح ابتکاری به سرعت رشد یاهو و تمایز آن از رقبایش کمک کرد. در طول اوج‌گیری یاهو، ناظم سکاندار تصاحب بیش از 40 شرکت بود، که به ایجاد خدمات مختلف یاهو کمک کرده‌اند. تقریباً همه این تصاحب‌ها، شرکت‌های فناوری بودند که ناظم مسوول ادغام افراد و خدمات شده بود. به خاطر تعهد به نوآوری و رهبری قوی و موثر ناظم بود که یاهو یکی از سه شرکتی (در کنار ای‌بی و آمازون) شد که از انفجار حباب اینترنت سال‌های 2000 و 2001، جان سالم به در برد. تا زمان بازنشستگی ناظم در سال 2007، او تیم مهندسی یاهو را از شش به شش هزار مهندس افزایش داد. علاوه بر این، او با ایجاد هنجار جدیدی از حضور خدمات‌رسانی در همه جا و بدون هیچ‌گونه خرابی جایگاه ممتازی را برای خود و یاهو رقم زد، و به نوعی بانی اولین وب‌سایت ارائه خدمت به صدها میلیون نفر از کاربران شد.





نظرات() 

نحوه خرید و فروش سهام

نوشته شده توسط :احسان
پنجشنبه 10 بهمن 1392-10:11 ق.ظ

 

هر فردی که برای اولین بار می‌خواهد در بورس سرمایه‌گذاری و مشارکت نماید، با همراه داشتن مدارک لازم (کارت شناسائی معتبر، کپی شناسنامه) به یکی از کارگزاران رسمی بورس اوراق بهادار مراجعه نماید و با پر کردن فرم مربوطه نسبت به دریافت کد سهامداری اقدام نماید.


▪ کد سهامداری
کدی به سهامداران حقیقی و حقوقی از طرف بورس تعلق می‌گیرد تا در هنگام خرید و فروش سهام از آن در بورس استفاده شود. این کد متشکل از سه حرف اول نام خانوادگی یا شرکت و چند عدد است.


▪ انتخاب کارگزار
پس از دریافت کد سهامداری شخص می‌تواند در هر یک از کارگزاری‌های مجاز نسبت به خرید و فروش سهام اقدام نماید و هیچ محدودیتی از نظر انتخاب کارگزار وجود ندارد. فرد سرمایه‌گذار می‌تواند با انتخاب کارگزار دقیق و متعهد که در اجرای عملیات صالح و متخصص باشد به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خود کمک نماید و حتی با بهره‌گیری از تجارب آنها، بازده بیشتری به‌دست آورد.


▪ وکالتنامه
افراد باید بدانند که هیچ‌کس به‌جز شخص سهامدار حق خرید و فروش سهام دیگری حتی بستگان درجه اول را ندارد. به همین ترتیب حق هیچ‌گونه برداشت مالی از حساب افراد به شخص دیگری واگذار نمی‌شود مگر آن‌که این اقدام با طی مراحل قانونی و اخذ وکالتنامه و تأییدیه اداره حقوقی سازمان بورس اوراق بهادار همراه شود.


▪ دستور خرید و فروش
شخص برای خرید هر سهم می‌تواند با واریز وجه مورد نیاز به حساب کارگزار و با پرکردن فرم مربوطه با ذکر مشخصات (نام شرکت، تعداد سهام، مبلغ سرمایه‌گذاری، تعیین قیمت سهام، حق تقدم) نسبت به خرید سهام دلخواه اقدام نماید. در هنگام پر کردن فرم، متقاضی می‌تواند برای خرید سهام دلخواه سقف قیمت مشخصی را اعلام نماید که کارگزار حق خرید بالاتر از آن قیمت را ندارد و یا این‌که دست کارگزار را برای خرید در هر قیمت ممکن باز بگذارد.


به همین ترتیب شخص برای فروش سهام خود با در دست داشتن برگه سهام (سپرده) و پر کردن فرم مربوطه در کارگزاری می‌تواند نسبت به فروش سهام اقدام نماید و باز هم می‌تواند برای کارگزار حداقل قیمت فروش را مشخص نماید که کارگزار حق فروش در قیمت‌های کمتر را ندارد و یا این‌که فروش را با صلاحدید کارگزار و در هر قیمت ممکن انجام دهد.


▪ فروش حق تقدم یا تبدیل به سهم
برای فروش حق تقدم سهام یک شرکت باید به روش فوق عمل نمود با این فرق که این دفعه باید به‌جای برگه سپرده حق تقدم را که از شرکت‌ برای سهامدار ارسال شده است به کارگزاری تسلیم نمود و هم‌چنین در فرم دستور فروش باید قید حق تقدم را پیش از نام سهم ذکر نمود. در صورت تمایل سهامدار به تبدیل شدن حق تقدم به سهام عادی، سهامدار باید فرم ارسالی از شرکت مذکور را تکمیل و وجه آن را به شرکت مورد نظر واریز نماید تا پس از طی مهلت قانونی و مراحل اداری و ثبت افزایش سرمایه، برگه سهام به ایشان تحویل گردد.


▪ حداقل مدت انتظار برای دریافت وجه فروش سهام
حداقل مدت انتظار برای دریافت وجه فروش سهام سه روز کاری پس از تاریخ فروش سهام است و قبل از آن هیچ پولی در حساب بستانکار شما منظور نمی‌گردد.


▪ دریافت سود سهام
دریافت سود سهام فقط از طریق شخص سهامدار یا وکیل قانونی وی با در دست داشتن اصل مدارک هویت یا وکالت در تاریخ و مکان اعلام شده شرکت در آگهی‌های رسمی (روزنامه رسمی) امکان‌پذیر است.


▪ کد معاملاتی گروهی
شناسه‌ای است که برای ورود سفارش‌های خرید یا فروش گروهی برای هر شرکت کارگزاری در سامانه معاملات تعریف شده است. این شناسه می‌تواند به‌صورت حرف، عدد و یا ترکیبی باشد.


▪ خرید گروهی (د.د.د)
خرید اوراق بهادار توسط کارگزار با کد معین (کد معاملات گروهی) و تخصیص آن به مشتریان را خرید گروهی می‌نامند.
این روش هم اکنون در بورس ایران بسیار مورد استفاده قرار گرفته است این در حالی است که در سایر بورس‌های معتبر دنیا اصلاً چنین روشی وجود ندارد.


▪ نماد معاملاتی
شناسه‌ای است که برای هر یک از اوراق بهادار به‌صورت منحصر به فرد در سامانه معاملات تعریف شده است. این شناسه می‌تواند به‌صورت حرف، عدد و یا ترکیبی باشد.


در بورس تهران هر صنعت یک نماد خاص دارد یعنی نماد هر سهمی که در این صنعت جای دارد با یک حرف خاص شروع می‌شود.
ـ بانک‌ها، مؤسسات اعتباری، لیزینیگ با نماد ”و“
ـ حمل و نقل با نماد ”ح“
ـ فلزات اساسی ”ف“
ـ کانی‌های فلزی ”ک“
به‌طور مثال نماد شرکت داده‌پردازی ایران که در گروه رایانه قرار دارد ”مداران“ است.


▪ سامانه معاملاتی
سامانه رایانه‌ای است که دریافت سفارش‌های خرید و فروش، تطبیق سفارشات و در نهایت انجام معاملات توسط آن انجام می‌شود.


▪ جلسه رسمی معاملاتی
ساعاتی پیوسته از یک نشست کاری است که معاملات اوراق بهادار در این ساعات انجام می‌پذیرد. سازمان می‌تواند در یک شبانه‌روز بیش از یک نشست رسمی معاملاتی داشته باشد. هم اکنون ساعت رسمی معاملات از ۹ صبح الی ۱۳:۳۰ ظهر هر روز است و از ساعت ۸:۳۰ تا ساعت ۹ صبح کارگزاران فرصت دارند دستورهای خرید و فروش خود را وارد سامانه معاملاتی نمایند.


▪ تابلوی بورس: تابلوئی است که برای ارائه اطلاعات طبقه‌بندی شده اوراق بهادار به کار می‌رود از قبیل تابلوی اصلی و فرعی؛ تابلوی اوراق مشارکت دولتی و اوراق مشارکت شرکت‌ها.


▪ حراج: سازوکار برای داد و ستد اوراق بهادار بر پایه انطباق سفارش‌های خرید و فروش مشتریان با در نظر گرفتن اولویت قیمت و زمان است.


▪ عرضه: عبارت است از اعلام آمادگی برای فروش اوراق بهادار از طرف کارگزار فروشنده.


▪ تقاضا: عبارت است از اعلام آمادیگ خرید اوراق بهادار از طرف کارگزار خریدار.


▪ صف خرید: تجمع دستورهای خرید به روی بالاترین نرخ مجاز طی یک جلسه معاملاتی را صف خرید می‌نامند.


▪ صف فروش: تجمع دستورهای فروش بر روی پائین‌ترین نرخ مجاز طی یک جلسه معاملاتی را صف فروش می‌نامند.


▪ قیمت آغازین: قیمتی است که در شروع جلسه رسمی معاملاتی برای هر ورقه بهادار در تابلو بورس اعلام می‌شود.


▪ قیمت پایانی: قیمتی است که در پایان جلسه رسمی معاملاتی برای هر ورقه بهادار در تابلو بورس اعلام می‌شود.


▪ دامنه نوسان قیمت: پائین‌ترین تا بالاترین قیمتی است که در آن دامنه؛ طی یک یا چند جلسه رسمی معاملاتی بورس؛ قیمت می‌توان نوسان داشته باشد.


▪ توقف نماد: توقف معاملات هر یک از انواع اوراق بهادار طی دوره معین طبق دستورالعمل مربوطه است.


▪ بازگشائی نماد: اجازه انجام معامله به روی یک نماد پس از یک دوره توقف را بازگشائی نماد می‌نامند.


▪ معامله بلوک: معاملاتی است که در آن قواعد مربوط به محدودیت‌ حجمی و محدودیت قیمتی رعایت نمی‌شود.


▪ معاملات دوطرفه: معاملاتی است که در آن کارگزار هم‌زمان نقش کارگزار خریدار و فروشنده را دارد.


▪ معاملات چرخشی: معاملاتی که با تکمیل چرخه آن ظرف یک جلسه معاملاتی؛ وضعیت مالکیت طرفین تغییری نمی‌کند.


▪ معاملات عمده: معاملاتی است که تعداد سهام مورد معامله از درصد معینی از کل سهام شرکت، یا حجم آن طی دوره معین و یا حجم معاملات کل بازار طی مدت معین بیشتر نباشد.

 





نظرات() 

باشگاه‌های ورزشی چگونه كسب درآمد می‌كنند؟

نوشته شده توسط :احسان
پنجشنبه 10 بهمن 1392-09:07 ق.ظ

 

معمولا باشگاه‌های ورزشی برای بقاء و توسعه خود راه‌هایی را برای كسب درآمد خود انتخاب و مشخص می‌كنند. البته این راه‌ها از قبل مشخص شده‌اند و قوانینی نیز وجود دارند تا این راه‌ها در چهارچوب این قوانین پیش برود.

این راه‌ها چه هستند، در چهارچوب چه قوانینی حركت می‌كنند و آیا باشگاه‌های ورزشی ایران با آن‌ها آشنا هستند.

در این ارتباط چند روش اشاره شده كه تنها چند روش اصلی كسب درآمد هستند و روش‌های متفاوت دیگری نیز وجود دارند.

*قوانین كلی

براساس قوانین كلی فدراسیون‌ها، كنفدراسیون‌ها، انجمن‌ها و سازمانهای ورزشی، راه‌های كسب درآمد یك باشگاه ورزشی باید در چهارچوب ورزش و مسایل فرهنگی پیگیری شود. این روش‌های تجاری به غیر از این كه نباید قوانین كشورها و مناطق را زیر پا بگذارند، هم‌چنین نباید از محدوده فرهنگ و ورزش نیز خارج شوند.

البته باشگاه‌هایی كه به شركت‌های سهامی تبدیل شده‌اند و یا به بازار بورس كشورشان یا بازار بورس بین‌المللی راه پیدا كرده‌اند، در چهارچوب فعالیت خود می‌توانند تجارت‌های دیگری را نیز انجام دهند.

شركت Vodafone حامی تیم منچستر یونایتد جذب حامی و اسپانسر یكی از متداول‌ترین راه‌های كسب درآمد و پوشش‌دهی هزینه‌ها توسط باشگاه یا كلوب‌های ورزشی، كسب حامی و اسپانسرهای مالی می‌باشد. باشگاه‌ها با جذب حامی مالی، موقعیت‌های تبلیغاتی به‌وجود آمده توسط خود را به شركت‌ها و تاجران بزرگ ارایه می‌دهند تا در عوض منبعی برای پوشش هزینه‌های خود فراهم سازند.

یك باشگاه ورزشی می‌تواند به تعداد دلخواه حامی و اسپانسر جذب كند. اما معمولا باشگاه‌ها یك حامی اصلی و چند حامی جز دارند. برای مثال باشگاه بایرن مونیخ آلمان دارای یك حامی اصلی (شركت مخابرات آلمان Deutsche Telekom) دو حامی به اصطلاح تجهیزاتی (شركت آدیداس) و هفده حامی دیگر (شامل شركت‌های Allianz، آودی، كوكاكولا، لوفت هانزا، زیمنس و ...) می‌باشد.

حامیان مالی معمولا هزینه‌های اصلی و تجهیزاتی باشگاه‌ها را به عهده می‌گیرند. البته روش معامله حامی و باشگاه می‌تواند بسیار متفاوت و توافقی باشد كه در كشورهای پیشرفته و صاحب فوتبال قوانینی برای این نوع معاملات وجود دارد. برخی از حامیان برای مثال متعهد می‌گردند كه استادیومی را برای باشگاه فراهم سازند. برخی دیگر با ارایه مبلغی بالا برای مدتی مشخص به باشگاه از نظر مالی كمك می‌كنند. برخی دیگر نیز تجهیزات و امكانات ورزشی و رفاهی را به باشگاه ارایه می‌دهند كه البته همان طور كه اشاره شد روش معامله می‌تواند كاملا توافقی باشد.

در ایران در سال‌های اخیر و پس از حرفه‌ای شدن لیگ‌ها و تورنمت‌های ملی، خوشبختانه كمی جدیتر به این مسأله توجه شد. امروزه اكثر باشگاه‌های حرفه‌ای و قوی در كشور - گرچه با وجود مشكلات - دارای حامیان مالی هستند. شركت‌ها، تجار و صنایع بزرگ نیز به این تفهیم رسیده‌اند كه با سرمایه‌گذاری در بخش ورزش می‌توانند هم به ورزش و سلامت كشور كمك كند و هم از موقعیت‌های تجاری به‌وجود آمده بهره بگیرند.

*فروش بلیت و مجوز پخش رسانه‌ای

یكی دیگر از منابع كسب درآمد توسط تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی، فروش بلیت دیدارهاست. این روش یكی از كلاسیك‌ترین روشهاست كه البته نسبت به روش‌های دیگر ممكن است سودی آن چنانی نداشته باشد.

معمولا" با وجود حامی مالی، باشگاه‌ها بدون آن كه مبلغی پرداخت كنند دارای استادیوم می‌شوند. درآمد حاصل از فروش بلیت بسته به نوع شراكت باشگاه و حامی، بین تیم‌ها و حامیان تقسیم می‌شود.

روش دیگر از نحوه‌ی كسب درآمد، فروش مجوز پخش دیدار به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به شبكه‌ها و تلویزیونهاست. از آن جایی كه دیگر بازی‌های رقابت‌های مهم مثل بازیهای لیگ‌های كشورهای صاحب فوتبال و پیشرفته بر روی شبكه و تلویزیونهای رایگان پخش نمی‌شود، تلویزیون یا شبكه‌ای كه قصد پخش این دیدارها را دارد، می‌بایست به باشگاه‌ها و سازمان‌های وابسته مبلغی را پرداخت كند.

در ایران شاید یكی از مهم‌ترین كسب درآمد همین فروش بلیت‌ها باشد. امتیاز پخش دیدارها نیز در انحصار صدا و سیماست كه البته به نظر نمی‌رسد بابت این موضوع به باشگاه‌ها به‌طور مستقیم مبلغی پرداخت كند.

بسته به نوع تولید كننده محصول، آن محصول قیمت گذاری می‌شود. برای مثال یك پیراهن بایرن كه در فصل جاری توسط تیم استفاده می‌شود، چیزی حدود هفتاد هزار تومان قیمت دارد. این موضوع به دو دلیل است: یكی این كه این پیراهن آدیداس است و دیگر این كه با خرید این پیراهن هوادار به باشگاهش كمك می‌كند.

در ایران این موضوع تاكنون خیلی جدی گرفته نشده است. شاید یكی از دلایل این مسأله نبود قوانین پیرامون انحصار و تولیدكنندگان خوب محصولات و تجهیزات ورزشی است. برای مثال پیراهن‌های دو تیم محبوب ایران یعنی پرسپولیس و استقلال را شاید چندین تولید كننده پوشاك با كیفیت‌های نچندان خوب برای فروش به هواداران تولید و به عرضه می‌رسانند. شاید خود این دو باشگاه نیز نتوانند از روش قانونی با تولید و فروش این محصولات مبارزه كنند، در حالی كه از فروش این محصولات آن‌ها هیچ بهره‌ای نمی‌برند.

*راه‌اندازی مدارس و آموزشگاه‌ها

باشگاه‌های بزرگ و دارای هوادار زیاد دارای مدارس و آموزشگاه‌های ورزشی هستند. معمولا هزینه‌های ورود به این مدارس و آموزشگاه‌ها زیاد است. البته این موضوع به نام و اعتبار باشگاه نیز بستگی دارد.

در ایران نیز باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال دارای مدارس و آموزشگاه‌های مرتبط هستند.

*روش‌های دیگر

راه و روش‌های دیگری نیز وجود دارند كه می‌توانند بسیار متفاوت باشند. مشاركت در طرح‌های بزرگ، همكاری با شركت‌ها، سازمان‌ها، شبكه‌ها برای اجرای طرح‌های مختلف و ...

برخی از باشگاه‌ها كه در ایران تعداد آنها اندك نیست، در اصل باشگاه‌های ورزشی شركت یا صنایعی خاص هستند. در این حالت معمولا" شركت یا سازمان مربوطه پاسخگوی هزینه‌های آن باشگاه است.

برخی از باشگاه‌های ورزشی نیز با عمده‌ترین راه كسب درآمد را فروش بازیكنان می‌دانند. این نوع باشگاه‌ها كه معمولا باشگاه‌های كوچك هستند، با پرورش بازیكنان آن‌ها را به بازیكنانی بزرگ تبدیل می‌كنند و با قیمتی خوب به تیم‌های بزرگ می‌فروشند.





نظرات() 

آموزش نحوه صحیح خرید و فروش خودرو

نوشته شده توسط :احسان
پنجشنبه 10 بهمن 1392-08:44 ق.ظ

 

"آقا تو را به خدا یک کاری کنید زودتر این ماشین را توقیف کنند و خریدار متخلف را مجبور به فک پلاک من کنند. هر چند روز یکبار یک خلافی برای ماشینی که دیگر دست من نیست دم خانه ام می آید و تکرار این اتفاق برایم آزار دهنده شده است. مرتب با خودم کلنجار می روم که نکند با ماشین تخلف سنگینی، جرمی، آدم ربایی، آدم کشی یا حمل مواد مخدری چیزی بکند و چون با پلاک من این اتفاق افتاده گرفتار بازی نادانسته ای بشوم؟ عجب اشتباهی کردم که وکالت بی مدت به خریدار دادم... اعتماد کردم..."

اینها را مرد هنگامی که دادخواستش را روی میز می گذارد می گوید و خواهش می کند یک اقدام عاجل صورت بگیرد.اما قصه از چه قرار است؟

فروش اتومبیل: از یافتن خریدار تا تنظیم سند رسمی

گام اول: یافتن خریدار

هنگامی که قصد فروش خودروی خود را دارید چند راه پیش رو دارید تا مشتری مورد نظر خود را پیدا کنید. ممکن است با سپردن خودرو به دست واسطه ها یا بنگاههای اتومبیل مشتری مناسب را بیابید و یا به واسطه ی انتشار آگهی یا از طریق واسطه های آشنا و فامیل با مشتری مورد نظر خود مرتبط می شوید. از این مرحله به بعد و پس از آشنا شدن با خریدار باید مراقب اقدامات خود باشید و با رعایت قانون، گام به گام پیش بروید تا گرفتار مشکلات بعدی آن نشوید.

گام دوم: نوشتن مبایعه نامه

حتما بعد از اینکه خریدار مورد نظرتان را پیدا کردید برای نوشتن یک مبایعه نامه عادی بین خودتان راهنمایی بگیرید. نوشتن مبایعه نامه، کار سختی نیست. یک نوشته ی عادی است که روی دو برگ آ4که یک برگ کاربن بین آن گذاشته باشید با رعایت جوانب لازم کفایت می کند که یک مبایعه نامه کامل بین شما نوشته شود. در این مرحله باید به چند نکته دقت داشته باشید

برای نوشتن مبایعه نامه، درج چند نکته ضروری و نوشتن سایر موارد دلبخواهی است. فروشنده، خریدار، مورد معامله، مبلغ مورد معامله و نحوه پرداخت مبلغ مربوطه و تاریخ انجام معامله از ضروریاتی است که باید در این نوشته رعایت شود. نوشتن نام و مشخصات طرفین از روی مدارک هویتی و به صورت دقیق، همراه با آدرس و شماره تلفن دقیق، را فراموش نکنید. در بخش مورد معامله، حتما دقت کنید که مشخصات خودروی مورد معامله از روی مدارک خودرو (که قبلا با خودرو تطبیق داده اید) نوشته شود. در مرحله ی بعد از نحوه مراحل پرداخت مبلغ مورد معامله به صورت واقعی بنویسید. به این صورت که ابتدا کل مبلغ مورد معامله را درج کنید و بعد از آن، جزییات آن، یعنی اینکه چه مبلغی از آن بصورت نقد، چه مبلغی بصورت چک یا چک پول و در چه تاریخهایی پرداخت می شود با شماره و جزییات چک ها به صورت دقیق بیان کنید.

در پایان مبایعه نامه هم تاریخ معامله را بنویسید و در مبایعه نامه حتما به لوازم و ملحقات خودرو که صحیح و سالم تحویل خریدار شده است اشاره کنید و مبایعه نامه ای که در دو برگ تهیه کرده اید توسط خریدار و فروشنده و دو شاهد (به صورت اصلی و نه از روی کاربن) امضا کنید و ساعت و تاریخ تحویل خودرو را نیز در آن قید کنید. در این مرحله اگر شرط و شروط و تعهداتی بین خریدار و فروشنده مقرر شده است آنها را هم در مبایعه نامه قید کنید. با یک سرچ ساده می توانید نمونه های کامل و خوبی از مبایعه نامه در اینترنت پیدا کنید.

تذکر1- : سعی کنید در مبایعه نامه خط خوردگی نباشد. در صورتی که خط خوردگی ایجاد شد با توضیح در پایان مبایعه نامه زیر توضیح مربوطه را نیز همه ی افراد امضا کننده امضا و تایید کنند که خط خوردگی قبل از امضا بوده است.

تذکر 2- برای نوشتن مبایعه نامه می توانید با حضور در یک دفترخانه اسناد رسمی، در خصوص کیفیت مبایعه نامه ای که نوشته اید و سایر ملزمات آن مشورت بگیرید.

گام سوم: تعویض پلاک و بنام کردن سند خودرو

در این مرحله خریدار و فروشنده چند راه برای انتخاب پیش رو دارند:

1- هر دو در معیت همدیگر با مدارک خودرو و مدارک هویتی خود به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند و اقدام به فک پلاک فروشنده و نصب پلاک خریدار شود. پس از آن با هم به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کنند و درخواست تنظیم سند انتقال رسمی بنمایند و بعد از امضای سند محضری توسط طرفین، مالکیت به طور کامل به خریدار انتقال داده شده است و خریدار می تواند با خیال آسوده خودرو را با مالکیت تمام تحویل بگیرد. فروشنده نیز با اطمینان از اینکه مالکیت را به طور کامل انتقال داده است هیچ نگرانی از بابت تخلفات یا اتفاقات احتمالی از این تاریخ به بعد نخواهد داشت.

این روش اگرچه که روش خوبی است اما در اکثر موارد به علت مشکلات ترافیک شهر و دور بودن مراکز تعویض پلاک و شلوغی مراکز تعویض پلاک و اتلاف وقت بسیار، برای فروشنده به صرفه نیست و فروشنده اصولا به دنبال راهی برای واگذاری این اختیارات به خریدار است که در این صورت می تواند به شیوه ی زیر عمل کند.

2- فروشنده در اغلب مواردی که بنا به دلایل فوق فرصت کافی برای همراهی با خریدار برای مراجعه به مراکز تعویض پلاک و مراجعه ی بعدی به دفترخانه برای تنظیم سند رسمی را ندارد؛ ترجیح میدهد در همین ابتدای کار کل مبلغ فروش خودرو بینشان رد و بدل شود و تصفیه حساب کنند و در عوض، وکالت کلیه اقدامات بعدی را به خود خریدار بدهد. در چنین مواقعی فروشنده و خریدار در اولین اقدام، باید با مراجعه به یک دفترخانه اسناد رسمی درخواست تنظیم یک سند تعویض پلاک و وکالت فروش خودرو بنمایند. در این مرحله اگر قرار بر تصفیه حساب بین فروشنده و خریدار باشد باید به چند نکته به دقت توجه شود:

- دفترخانه اقدام به تنظیم یک سند وکالت از طرف فروشنده کند که باید حتما دو موضوع در آن قید شود:

الف: تعویض پلاک

ب: تنظیم سند انتقال خودرو توسط خریدار.

در این مرحله فروشنده باید مراقب باشد که اگر وکالت کل امور یعنی تعویض پلاک و فروش را به خریدار می دهد باید در همین مرحله در دفترخانه با خریدار تصفیه حساب کامل نماید. چرا که خریدار دیگر برای هیچ امضایی نیازی به حضور فروشنده ندارد و با این وکالتنامه کل اقدامات را به تنهایی انجام می دهد. پس فروشنده باید کل مبلغ خودرو را در همین مرحله از خریدار دریافت نموده و با او برای همیشه خداحافظی کند. خریدار نیز باید دقت کند که اگر اقدام به تصفیه حساب با فروشنده می نماید حتما وکالتش وکالت تام یعنی 1-تعویض پلاک و 2-فروش و انتقال خودرو را داشته باشد .تا پس از تعویض پلاک نیازی به حضور مجدد فروشنده برای انتقال سند محضری نداشته باشد.

با این اقدام فروشنده با خیال آسوده، با قبول هزینه ی یک وکالتنامه، کلیه اختیارات تعویض پلاک و نیز مراجعه ی بعدی به دفترخانه و تنظیم سند نهایی را به خود خریدار واگذار می کند و دیگر نیازی به هیچ حضوری از فروشنده در مرکز تعویض پلاک یا دفترخانه نیست.و خریدار نیز با گرفتن وکالت تمام امور مراحل بعدی با طیب خاطر با فروشنده تصفیه حساب می کند.

خریدار و فروشنده در خصوص جزییات اقدام خود در این مرحله می توانند از دفترخانه مشاوره کافی بگیرند تا دچار خطا نشوند.

زمان تصفیه حساب خریدار و فروشنده:

فروشنده و خریدار وقتی سند وکالت تام یعنی "وکالت تعویض پلاک و فروش خودرو" آماده شد قبل از امضای سند باید تصفیه حساب را انجام دهند و این تصفیه حساب در حضور سردفتر اسناد رسمی انجام می شود تا هیچیک از طرفین متضرر نشوند.

خلافی خودرو:

خریدار باید قبل از تصفیه حساب یک نسخه از خلافی خودرو را که از مراکز پلیس+10 در همان تاریخ گرفته شده از فروشنده مطالبه کند تا موقع تعویض پلاک با خلافی سنگین خودرو مواجه نشود و مجبور به پرداختن خلافی فروشنده نشود. اگرچه که خلافیهای خودروها با اینکه بتاریخ روز صادر می شوند اما اصولا خلافهای تا ده روز قبل را ثبت می کنند اما به هرحال چون هنگام تعویض پلاک، خلافی خودرو باید تصفیه شود، این اقدام شما ضروری است

مفاصاحساب عوارض شهرداری:

خریدار باید قبل از تصفیه حساب نهایی و اخذ وکالت تام، مفاصاحساب عوارض شهرداری خودرو را (که توسط دفاتر خدمات الکترونیک شهر صادر می شود) از فروشنده مطالبه کند تا عوارض سالیانه شهرداری خودرو نیز تصفیه شود و بعدا متوجه بدهی سنگین خودرو به شهرداری نشود.

مهلت تعویض پلاک:

فروشتده باید حتما دقت کند که برای وکالت تعویض پلاک خود مهلت تعیین کند و از دادن وکالت بدون مدت، با دلایلی همچون اینکه خریدار آشناست یا انسان شریفی است یا هر دلیل دیگر به شدت خودداری کند.

تذکر بسیار مهم : به هنگام دادن وکالت تعویض پلاک یا تام به خریدار حتما از دفترخانه بخواهید تا مهلت کمی برای این اقدام در نظر بگیرد و در سند درج کند. مهلتهای طولانی باعث می شود در تمام مدتی که پلاک فروشنده در اختیار خریدار است هر تخلفی که با خودرو صورت بگیرد روی پلاک فروشنده بیاید و خدای ناکرده اگر اتفاقی با آن خودرو بیفتد فروشنده را گرفتار راهروهای دادگاه خواهد کرد.

اگر در مهلت تعیین شده در وکالتنامه، اقدام به تعویض پلاک نکنیم چه می شود؟

اما اگر خریدار در مهلت مقرر و کوتاهی که به درخواست فروشنده در وکالتنامه قید شده، اقدام به فک پلاک فروشنده نکند وکالتنامه پس از اتمام مهلت مربوطه باطل می شود و دفترخانه هم طبق قانون حق تمدید کردن و حاشیه نویسی برای تمدید مدت وکالتنامه را ندارد در این صورت خریدار مجبور می شود یا در مهلت تعیین شده اقدام به تعویض پلاک نماید یا اینکه مجبور می شود در صورت باطل شدن مهلت وکالتنامه، به دنبال فروشنده و راضی کردن او برای تنظیم سند مجدد وکالت برای تعویض پلاک بشود که اصولا اقدام به صرفه ای نیست و در چنین مواقعی خریدار باید در اولین فرصت اقدام به مراجعه به مراکز تعویض پلاک برای فک پلاک و سپس مراجعه به دفترخانه برای بنام کردن سند اتومبیل بنام خود بنماید تا دچار مشکلات بعدی و عدم دسترسی به فروشنده نگردد. به همین دلیل بهترین راه برای اطمینان فروشنده از تعویض پلاکش در موعد کوتاه مدت، همین درج مهلت در وکالت تعویض پلاک است.

هزینه محضر برای وکالت و انتقال اتومبیل:

طبق عرف رایج در جامعه، هزینه تنظیم سند انتقال خودرو (در بخش دفترخانه) به عهده فروشنده است. اما اگر طرفین در حین نوشتن قرارداد به نحو دیگری با هم توافق کنند توافق ایشان بر عرف رایج مقدم است و طبق قراری که باهم گزارده اند اقدام به پرداخت هزینه دفترخانه می کنند.

گام چهارم: مراجعه به دفترخانه و تنظیم سند رسمی انتقال خودرو:

در این مرحله و بعد از تعویض پلاک، اگر خریدار از فروشنده وکالت تام داشته است به تنهایی به دفترخانه مراجعه می کند و اقدام به درخواست تنظیم سند انتقال نهایی بنام خودش میکند. اگر هم وکالتی در بین نبوده و خریدار و فروشنده به صورت حضوری در مرکز تعویض پلاک اقدام به فک پلاک نموده اند این بار نیز همزمان و باهمدیگر با اسناد و مدارک خودروی تعویض پلاک شده به دفترخانه مراجعه می کنند و سند نهایی را امضا می کنند. پس از این اقدام، در این مرحله، نقل و انتقال خودرو به صورت قانونی تمام شده است. خریدار با خیال آسوده از بنام شدن مالکیت خودرو و فروشنده با اطمینان از اینکه دیگر در خصوص خودرویی که فروخته مسولیتی نخواهد داشت راهی منازل خود می شوند.

اگر بعد از تعویض پلاک به دفترخانه مراجعه نکنیم چه می شود؟

طبق قانون، تعویض پلاک خودرو، صرفا عوض شدن پلاک طرفین از خودرو است و مالکیت خودرو همچنان به نحوه قبلی برقرار است. خریدار در ازای پرداخت هزینه ای که کرده و اتومبیلی که خریداری نموده باید بلافاصله بعد از تعویض پلاک با مراجعه به یک دفترخانه اسناد رسمی اقدام به، بنام زدن سند اتومبیل برای خود نماید. وگرنه در انتقال بعدی دچار مشکل می شود و موقع فروش اتومبیل با مشکلات متعددی مواجه می شود که حتی بعضا ممکن است منجر به عدم امکان فروش خودرو بخاطر عدم انتقال مالکیت، بشود.

اگر در وکالت تعویض پلاک برای خریدار مهلت تعیین نکردیم ...

اگر در وکالتی که به خریدار می دهیم برای او مدتی برای تعویض پلاک تعیین نکردیم، به احتمال زیاد دچار مشکل خواهیم شد. در چنین مواقعی اگر با وجود گذر زمان مطلع شدید اتفاقی که در ابتدای این مطلب بازگو شد برای شما هم پیش آمده و خریدار با پلاک شما اقدام به تردد و خلاف می کند باید در اولین فرصت با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام به ثبت دادخواستی مبنی بر فک پلاک و توقیف خودرو کنید تا خودروی شما در اولین فرصت توقیف شود و خریدار ملزم به تعویض پلاک گردد. در چنین مواردی مدارکی که لازم دارید وکالتی است که در دفترخانه به خریدار داده اید و مبایعه نامه ای که میان خودتان نوشته اید. البته اگر یکی از این دو مدرک نیز موجود بود باز می توانید اقدام قانونی خود را انجام دهید.

سخن آخر:

قبل از هر اقدام در خصوص تنظیم سند خودرو، با یک دفترخانه مورد اعتماد خود مشورت کنید. از دادن وکالت بدون مهلت به خریدار خودداری کنید. و از یکی از دو روش فوق برای انتقال خودرو استفاده کنید.

در بخش نظرات این مطلب اگر راهنمایی واضح تر یا سوالی داشتید مطرح کنید پاسخ داده خواهد شد.





نظرات() 

خرید و فروش ارز - اشتباهات مبتدی ها

نوشته شده توسط :احسان
پنجشنبه 10 بهمن 1392-06:40 ق.ظ

 

اگر روزی بخاطر بیکار شدن از کار قبلی (خدایی نکرده) یا از سر کنجکاوی یا بخاطر کسب سود، تصمیم گرفتید وارد بازار خرید و فروش ارز مثل دلار یا یورو یا ارز های دیگر شوید و سرمایه خود را در این کار وارد نمایید حتما این مقاله را مطالعه کنید. در هر حال سرمایه گذاری در ایران چه در بخش تولید و چه بخش به اصطلاح دلالی یا هر چیز دیگر امروزه متاسفانه با ریسک بالایی همراه است. پس عقل سلیم حکم می کند که سرمایه با ارزش خود را آگاهانه در کاری سرمایه گذاری نماییم که حداقل کمترین ریسک و به همراه آن، کمترین ضرر احتمالی را متوجه سرمایه گذار نماید. البته انجام بیشتر کارها در ایران فرق خاصی با قمار بازی کردن ندارد ...! ادامه مطلب را بخوانید.

اشتباهات مبتدی ها


1- کمبود دانش: یکی از اصلی ترین دلایل معاملات زیان آور، کمبود یا نداشتن دانش و آگاهی لازم نسبت به شرایط و واقعیات بازار می باشد. معامله در بازار مبادلات ارز نیز مانند هر حرفه دیگر، نیازمند دانش و تجربه کافی است.

2- معاملات احساسی: این مورد آسیب رسان ترین دلیل برای از بین رفتن حساب می باشد. معاملاتی که برگرفته از برنامه و روش معاملاتی نیست با احساس تریدر سرو کار دارد و به علت اینکه برای این معاملات از تفکر و تعقل استفاده نشده عموما زیان آور هستند.

 احساسات گوناگونی می تواند در معاملات دخیل باشد اما یک نکته در تمام احساسات معامله گران یکسان است، تمامی معاملات احساسی منجر به ضرر میگردند. احساس غالب، در اکثر موارد طمع برای کسب سود بیشتر است. در حالی که جلوگیری از ضرر نکته مهم تری است. احساسات خود را بشناسید و در زمان ترید کردن تا حد امکان آنها را کنترل کنید.

3- معاملات زیاد: معاملات زیاد (over trading) معمولا به این دلیل انجام می شود که معامله گرتمایل دارد تمام حرکت های بازار را بدون کم و کاست شکار کند. این امر تقریبا محال است و بزرگترین تحلیل گران و معامله گران دنیا نیز این کار را انجام نمی دهند.

4- معامله با حجم زیاد: حجم زیاد معاملات، ریسک سرمایه گذار و آسیب پذیری سرمایه را افزایش می دهد. هنگامی که یک معامله گر با حجم بالا معامله می کند، با تعداد کمی معامله ضررده می تواند کل حساب خود را از دست بدهد.

5- اعتماد به پیش بینی دیگران: از معاملات دیگران برداشت و الگوبرداری نکنید، شرایط حساب، دیدگاه و دلایل افراد با یکدیگر برای حضور در بازار متفاوت است. هر کسی حتی در صورت استفاده از پیش بینی دیگران مسئول حساب خویش است ، مگر آنکه کل مدیریت حساب خویش را به تریدری دیگر بدهد. تا حد امکان از تحلیل خود پیروی کنید.

6- نداشتن حد ضرر (استاپ لاس): نداشتن استاپ لاس به معنی این است که معامله گر حدی برای اشتباه خویش متصور نیست، هر انسانی امکان اشتباه دارد و حد ضرر امکانی برای جلوگیری از فاجعه بار بودن اشتباهات می باشد. قبل از آغاز معامله حد ضرر خود را بشناسید. در زمان معامله اغلب معامله گران تحت تاثیر ترید خود قرار می گیرند و از لحاظ روانی برایشان سخت است که حد ضررشان را بپذیرند. در زمان معامله تغییر حد ضرر عموما منجر به زیان های بیشتر می شود. هیچ زمانی حد ضرر خود را خلاف جهت معامله خود تغییر ندهید. یعنی مقدار حد ضرر خود را بیشتر نکنید.

7- معامله در ساعات نامناسب: آشنایی نداشتن با میزان نوسان بازار در ساعات متفاوت هر جفت ارزی می تواند باعث تخمین های اشتباه معامله گران شود. ارزهای اروپایی در مقابل دلار، در ساعات بازار توکیو نوسانات زیادی ندارند و نباید برای معاملات در این ساعات سودهای زیادی متصور بود و یا در ساعات اولیه بازار لندن و نیویورک نباید نوسانات کوتاه و کوچک ما را از نوسانات بزرگی که بازار در پیش دارد غافل کند.

8- معامله یک ارز نه یک جفت ارز: ما در اصل ارزش برابری دو ارز را معامله می کنیم. با تحلیل صرف عوامل تکنیکال یا فاندامنتال یک کشور نمیتوان ن